Voor de titel: 6 criteria

Om de titel van FairTradeGemeente in de wacht te slepen, moet jouw gemeente voldoen aan deze 6 criteria:

Criterium 1: Lokaal bestuur

Het lokale bestuur keurt een resolutie goed die Fair Trade steunt en beslist om koffie en nog minstens één ander fairtradeproduct aan te kopen voor vergaderingen, op kantoor en in de cafetaria's.
Verder promoot de gemeente op regelmatige basis het bewustzijn rond Fair Trade via communicatie naar haar personeel en inwoners toe.

 

Criterium 2: Winkels & horeca

Minstens twee fairtradeproducten zijn duidelijk beschikbaar in de plaatselijke winkels en horecazaken. Daarvoor zijn er doelstellingen vooropgesteld per aantal inwoners. De winkels en horecazaken communiceren ook over het feit dat zij fairtradeproducten verkopen of serveren.

 

 

Criterium 3: Scholen, bedrijven & organisaties

Een aantal scholen, bedrijven en organisaties gebruikt fairtradeproducten en communiceert daarover. Scholen zetten ook educatieve campagnes op om de kennis over en de betrokkenheid met Fair Trade te vergroten.

 

 

Criteirum 4: Media

De campagne tracht te zorgen voor zoveel mogelijk media-aandacht op lokaal en regionaal niveau. Daardoor bereikt men een groot deel van de bevolking. En zo voelen lokale deelnemers zoals handelaars en organisaties zich gewaardeerd voor hun engagement.

 

 

Criterium 5: Trekkersgroep

Er is een lokale trekkersgroep actief die de nodige initiatieven neemt om de titel te behalen. Nadien zorgt die groep voor de continuïteit van de campagne en is ze verantwoordelijk voor een jaarlijkse beoordeling. Daaruit moet blijken dat de gemeente nog steeds een FairTradeGemeente is.

 

Criterium 6: Lokale duurzame voeding
Om FairTradeGemeente te worden, lanceert men in de gemeente een nieuw initiatief dat lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten aanmoedigt. Zowel thuis, als op de werkvloer en op openbare plaatsen. Er wordt over dit initiatief duidelijk gecommuniceerd.
Om de titel te behalen én te behouden wordt ofwel een meerjareninitiatief opgestart, ofwel een kortlopend project. In het tweedgeval wel met garanties dat er jaarlijks een nieuw initiatief zal genomen worden ter bevordering van het lokaal en duurzaam consumeren en produceren.

 

Meer info:

De Faire Gids

Algemene presentatie FairTradeGemeente

Wil jij ook fan worden?

Le commerce équitable est une réponse aux injustices commerciales qui existent entre le Nord et le Sud. En effet, plutôt que de baser son action sur l'aide, qui n'est souvent qu'une réponse à court terme, le commerce équitable mise sur les compétences des producteurs organisés pour sortir de la pauvreté. Ils peuvent ainsi participer aux échanges commerciaux dans des conditions équitables. En mettant en place une filière alternative crédible, les acteurs du commerce équitable démontrent ainsi qu'un autre manière de faire du commerce est possible.

La campagne est centrée sur les produits du commerce équitable. Elle promeut de façon large une consommation responsable pour un développement durable, tant au Nord qu'au Sud. C'est pourquoi, en Belgique, un critère supplémentaire vise spécifiquement à soutenir les produtis locaux provenant d'une agriculture durable.

N'hésitez pas à visiter la page de votre commune, à participer aux activités autour du commerce équitable et/ou à faire partie du comité de pilotage.

Ambassadeurs

Nieuwe ambassadeur
Luc Janssens
Marc Weyns
Twee nieuwe Fair Trade Ambassadeurs in Ieper
Onze tweede ambassadeur Philip Duts
Nieuwe ambassadeur- Voorzitter "verenigde taxanders"
Wij gaan voor de titel FairTradeGemeente in 2017
Luc Janssens- Schepen van Ontwikkelingssamenwerking
We maken samen van Retie een echte FairTradeGemeente!
Marc Weyns- vrijwilliger trekkersgroep FairTradeGemeente Retie
Heilig Hart Zieken huis en B&B De Nachtwacht - Klein Stadhuis werden aangeduid als ambassadeurs in Ieper. Binnen hun dagelijkse werking gebruiken ze Fair Trade producten.
Twee nieuwe Fair Trade Ambassadeurs in Ieper- Psychiatrisch ziekenhuis en horeca