Voor de titel: 6 criteria

Om de titel van FairTradeGemeente in de wacht te slepen, moet jouw gemeente voldoen aan deze 6 criteria:

Criterium 1: Lokaal bestuur

Het lokale bestuur keurt een resolutie goed die Fair Trade steunt en beslist om koffie en nog minstens één ander fairtradeproduct aan te kopen voor vergaderingen, op kantoor en in de cafetaria's.
Verder promoot de gemeente op regelmatige basis het bewustzijn rond Fair Trade via communicatie naar haar personeel en inwoners toe.

 

Criterium 2: Winkels & horeca

Minstens twee fairtradeproducten zijn duidelijk beschikbaar in de plaatselijke winkels en horecazaken. Daarvoor zijn er doelstellingen vooropgesteld per aantal inwoners. De winkels en horecazaken communiceren ook over het feit dat zij fairtradeproducten verkopen of serveren.

 

 

Criterium 3: Scholen, bedrijven & organisaties

Een aantal scholen, bedrijven en organisaties gebruikt fairtradeproducten en communiceert daarover. Scholen zetten ook educatieve campagnes op om de kennis over en de betrokkenheid met Fair Trade te vergroten.

 

 

Criteirum 4: Media

De campagne tracht te zorgen voor zoveel mogelijk media-aandacht op lokaal en regionaal niveau. Daardoor bereikt men een groot deel van de bevolking. En zo voelen lokale deelnemers zoals handelaars en organisaties zich gewaardeerd voor hun engagement.

 

 

Criterium 5: Trekkersgroep

Er is een lokale trekkersgroep actief die de nodige initiatieven neemt om de titel te behalen. Nadien zorgt die groep voor de continuïteit van de campagne en is ze verantwoordelijk voor een jaarlijkse beoordeling. Daaruit moet blijken dat de gemeente nog steeds een FairTradeGemeente is.

 

Criterium 6: Lokale duurzame voeding
Om FairTradeGemeente te worden, lanceert men in de gemeente een nieuw initiatief dat lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten aanmoedigt. Zowel thuis, als op de werkvloer en op openbare plaatsen. Er wordt over dit initiatief duidelijk gecommuniceerd.
Om de titel te behalen én te behouden wordt ofwel een meerjareninitiatief opgestart, ofwel een kortlopend project. In het tweedgeval wel met garanties dat er jaarlijks een nieuw initiatief zal genomen worden ter bevordering van het lokaal en duurzaam consumeren en produceren.

 

Meer info:

De Faire Gids

Algemene presentatie FairTradeGemeente

Wil jij ook fan worden?

Help de wereldhandel eerlijker te maken, kies ook voor fair trade!

Een FairTradeFan weet waar eerlijke handel voor staat en koopt minstens vier fairtradeproducten per jaar.

Eerlijke handel (ook fair trade genaamd) gebruikt handel als hefboom voor ontwikkeling en het wegwerken van ongelijkheden. Zijn voornaamste kenmerk is de eerlijke prijs die aan producenten wordt betaald waardoor ze een aannemelijk inkomen hebben en toegang tot sociale basisdiensten (opleiding, gezondheid ...) - kortom, een beter leven en betere werkomstandigheden, vooral in de ontwikkelingslanden. Bovendien past eerlijke handel alsmaar strengere milieucriteria toe, zoals het verbod op ggo's (genetisch gemodificeerde organismen) en op het gebruik van gevaarlijke chemische producten

Uit de laatste studie van het Trade For Development Center blijkt dat 42% van de Vlamingen weet wat eerlijke handel inhoud en dat 43% van de Vlamingen minstens 4 maal per jaar een fair trade product aankoopt.

Hoor jij bij deze grote en groeiende groep? Schrijf je dan snel in als FairTradeFan!
 

Ambassadeurs

Jean Marie De Baene
Marcel Stevens
Ann Osselaer
Sabine Gardin
Fair Trade wijnen zijn aangenaam, mooi vineus gezelschap. Dat is al een hele tijd zo met Chili, Argentinië en Zuid-Afrika, van mousserend tot zoet en sterker nog.
Jean Marie De Baene- Sommelier - lid fairtrade team
Ik wil mensen bewust maken dat fairtrade meer dan ooit nodig is. Niet alléén om de producenten een eerlijke prijs te bezorgen voor hun producten, maar eveneens omdat het ook ecologisch de beste optie is.
Marcel Stevens- Vrijwilliger Oxfam Wereldwinkel
Een eerlijk prijs voor een (h)eerlijk product HIER en in het ZUIDEN dat vind ik evident... het geeft mensen veerkracht en kinderen betere groeikansen. Als dat geen reden is om Fairtrade te promoten!
Ann Osselaer- Directeur Onze Lieve Vrouwschool en Pius X
Meer Fair Trade bij 't ontbijt!
Sabine Gardin- Leerkracht wiskunde OLV Ter Duinen Campus Heist