Wat is Fairtradegemeente?

FairTradeGemeente draagt op een heel concrete manier bij aan een waardig bestaan voor de kleine boer in het Zuiden en de duurzame producent in het Noorden. Door middel van 6 criteria spelen we in op de vraag naar en het aanbod van eerlijke en lokale, duurzame producten. Op die manier maken we mensen in heel Vlaanderen warm voor het verhaal achter Fair Trade en lokale, duurzame producten. Op naar meer eerlijke en duurzame consumptie!

 

Een campagne van 4 organisaties

Eind 2004 lanceerden Fairtrade Belgium (toen nog onder de naam Max Havelaar), Oxfam-Wereldwinkels en Vredeseilanden de campagne FairTradeGemeente in het kader van ‘Ik ben verkocht’. Toen in 2007 de campagne ‘Ik ben verkocht’ ten einde liep, beslisten de 3 organisaties FairTradeGemeente te laten verder groeien, met de extra ondersteuning van 11.11.11. Zo komt het dat er op dit moment 4 organisaties heel sterk geloven in een campagne die zorgt voor gedragsverandering bij heel wat verschillende actoren.         

Een campagne over Noord en Zuid

Op fairtradeproducten alleen kan je niet overleven. Waar vind je tomaten? En melk? En kaas en aardappelen en witloof en appelsap? Al die producten vind je hier bij ons. Wanneer ze op een duurzame manier geproduceerd en geconsumeerd worden, dan kunnen ze een prachtige aanvulling vormen op de meer dan 1.000 beschikbare fairtradeproducten. FairTradeGemeente vindt het belangrijk om beide een plaats te geven en op die manier de brug te slaan tussen Noord en Zuid.

 

FairTradeGemeente't ?!

Elke deelnemer aan de campagne van FairTradeGemeente kan zijn of haar overtuiging van de daken schreeuwen: Ik meen het! Aan de hand van een logo kan je je outen naar je klanten, personeel, leerlingen of bewoners toe.

Wanneer je het logo wil gebruiken, dan moet je aan volgende zaken voldoen:

  • Je staat achter het verhaal van Fair Trade en duurzame, lokale landbouw
  • Je consumeert, koopt of verkoopt producten van eerlijke handel of duurzame, lokale landbouw
  • Je communiceert over je engagement

Wil jij ook fan worden?

Help de wereldhandel eerlijker te maken, kies ook voor fair trade!

Een FairTradeFan weet waar eerlijke handel voor staat en koopt minstens vier fairtradeproducten per jaar.

Eerlijke handel (ook fair trade genaamd) gebruikt handel als hefboom voor ontwikkeling en het wegwerken van ongelijkheden. Zijn voornaamste kenmerk is de eerlijke prijs die aan producenten wordt betaald waardoor ze een aannemelijk inkomen hebben en toegang tot sociale basisdiensten (opleiding, gezondheid ...) - kortom, een beter leven en betere werkomstandigheden, vooral in de ontwikkelingslanden. Bovendien past eerlijke handel alsmaar strengere milieucriteria toe, zoals het verbod op ggo's (genetisch gemodificeerde organismen) en op het gebruik van gevaarlijke chemische producten

Uit de laatste studie van het Trade For Development Center blijkt dat 42% van de Vlamingen weet wat eerlijke handel inhoud en dat 43% van de Vlamingen minstens 4 maal per jaar een fair trade product aankoopt.

Hoor jij bij deze grote en groeiende groep? Schrijf je dan snel in als FairTradeFan!
 

Ambassadeurs

Dirk Roels
Razvan en Marjan
Karolien en Jordi - De Toonbank
Jean Marie De Baene
Dirk Roels van Café Cultuur zet Fair Trade wijnen en fruitsap op de kaart.
Dirk Roels- uitbater van cafécultuur
Funky Jungle
Razvan en Marjan - Restauranthouder
juwelen en t-shirts, homemade én fairtrade
Karolien en Jordi - De Toonbank- Winkelier
Fair Trade wijnen zijn aangenaam, mooi vineus gezelschap. Dat is al een hele tijd zo met Chili, Argentinië en Zuid-Afrika, van mousserend tot zoet en sterker nog.
Jean Marie De Baene- Sommelier - lid fairtrade team