5. HET AANKOOPBELEID ALS HEFBOOM VOOR EEN DUURZAME FAIRE GEMEENTE

Voor wie?
Ambtenaren, aankopers en financieel verantwoordelijken van Faire Gemeente.
Maar ook iedereen die meer wil weten over fair aankopen en de impact ervan op mens en natuur.

Het aankoopbeleid van een gemeente of stad is een krachtige hefboom voor een transitie naar een meer duurzame en eerlijke economie. Jaarlijks besteden overheidsinstanties in de EU ongeveer 19 % van het BBP aan overheidsopdrachten.

Ook een lokale overheid is een belangrijke consument van goederen en kan haar stempel drukken op een aankoopbeleid dat duurzame en sociale criteria implementeert. Daarom is het een belangrijk criterium voor een Faire Gemeente. Maar hoe hou je dit op de agenda van opeenvolgende besturen? Hoe integreer je ethische clausules waaronder Fairtrade in lokale aankoopbeleid en -opdrachten. Hoe pak je dit aan en waar houd je rekening mee?

In de aanloop van deze Trefdag heeft Faire Gemeente in samenwerking met heel wat partners een nieuwe hands-on brochure samengesteld die je in staat moet stellen om zonder al te veel moeilijkheden fair en duurzaam aan te kopen.

Volgende experten wijzen je de weg door het aankoopbos:

• Koen van Troos, beleidsmedewerker Fairtrade Belgium, stelt de nieuwe brochure ‘Een fair aankoopbeleid voor Faire Gemeenten’ voor. Tegelijkertijd  geeft hij je een inzicht in de impact van de keuze voor Fairtrade voor de kleine producenten in Azië, Afrika en Latijns-Amerika.
  • Christophe Ramont Cobert, medewerker bij het Vlaams Facilitair Bedrijf, vertelt je meer over het faire aankoopbeleid van Vlaanderen en hoe een gemeente zich hieraan kan spiegelen. En je krijgt meer info voor welke ondersteuning jouw Faire gemeente bij hen terecht kan.
  • Liesbeth Taverniers, medewerker Provincie Antwerpen geeft inkijk in het fair en duurzaam aankoopbeleid van de Provincie. Ze geeft vanuit de praktijk tips & tricks hoe je dit procesmatig met alle betrokken in een lokaal bestuur vorm geeft.