Trefdag Faire Gemeente 2023

Op vrijdag 6 oktober 2023 nodigden we de lokale medewerkers van alle Vlaamse Faire Gemeenten uit in Brugge voor de tweede editie van de Trefdag!

De jaarlijkse Trefdag Faire Gemeenten brengt iedereen samen die betrokken is bij de campagne om te ontdekken, inspireren, netwerken en vooruit te blikken. Je krijgt er verse ideeën, nieuwe inzichten en concrete voorbeelden aangereikt om de lokale campagne te verjongen, verruimen, vernieuwen of te verbinden met andere duurzaamheidsthema’s in jouw faire gemeente of stad. En er is veel tijd en ruimte om met elkaar te netwerken!
Jonge en oudere geëngageerde vrijwilligers, leden van het schepencollege, ambtenaren: iedereen vindt hier zijn gading.

In het programma hieronder vind je alle presentaties en opnames van de dag terug.

Klik hier om het hele foto-album te bekijken en laat je inspireren! Het was een mooie dag!

Aftermovie

PROGRAMMA TREFDAG 2023

09.30u: Onthaal

Met een bakje (h)eerlijke koffie of thee.

10.00u: De verkennende blik

Drie organiserende partners openen de dag en verwelkomen de deelnemers:

• Bianca De Wolf, coördinator Faire Gemeente leidt je door het programma.
  • Evi Coremans, medewerker van Enabel, geeft toelichting bij de Barometer 2023 die de fair trade consumptie van Belgen in kaart brengt. Klik hier voor de presentatie.  En klik hier voor de opname.
  • Jean de Bethune, gedeputeerde van de Provincie West-Vlaanderen houdt een pleidooi voor een duurzame en eerlijke toekomst. Klik hier voor de opname.

10.30u: De kritische blik

Philsan Osman, studeert Afrikaanse talen en culturen aan de Universiteit Gent en is aspirant-schrijfster, activist en community builder. Ze houdt een pleidooi voor het ecofeminisme als inspiratiebron voor een nieuwe economische en sociale wereldorde. Een waarbij we onze instrumentele kijk op de natuur en de mens als concurrent achter ons laten en écht zorgen voor alle mensen en andere aardbewoners. Volgens het ecofeminisme is  zorg gebaseerd op emancipatie, verbondenheid en generositeit een vertrekpunt voor onze samenleving en kan het politiek en economie schragen.

Klik hier voor de presentatie.
Klik hier voor de opname.

Deborah Osei-Mensah is één van de miljoenen boer.inn.en en producenten in het Globale Zuiden. Zij vertelt wat de impact van fair trade is voor jongeren en hun gemeenschap in het Globale Zuiden.
Deborah is cacaoproducent in Ghana en runt samen met haar mede-coöperanten een cacaoboerderij van 2,5 hectare. In tegenstelling tot vele van haar collega’s heeft zij een omvattende opleiding achter de rug, mede dankzij de steun van de coöperatie waar zij deel van uitmaakt. Zij is naast geregistreerde cacaoproducent, ook medewerkster van de Ghanese Asunafo North Farmers Union en leider van het monitoring- en evaluatieteam van deze unie. En ze is Fairtrade Youth Ambasador.

11.30u: Pauze

11.45u: De concrete blik deel 1

Luister naar concrete praktijkverhalen, ondersteund met een extra expertenblik. Ze inspireren en voeden een of meerdere criteria waarvoor je je als Faire Gemeente engageert. Stel je vragen en wissel je eigen ervaringen uit met de rest van de groep.

13.00u: Lunch + Inspiratiemarkt

Tijdens de lunch kan je netwerken met collega’s uit heel Vlaanderen. Je kan ook kleren uit je kleerkast ruilen op de kledingswap. Klik hier om te lezen hoe je kan deelnemen aan de Swapbeurs.
Of doe inspiratie op voor lokale acties en activiteiten op de markt. Klik hier om Klik hier voor meer info over de organisaties en bedrijven op de inspiratiemarkt.

14.15u: De concrete blik deel 2

15.40u: De blik van de minister

Caroline Gennez, Minister van Ontwikkelingssamenwerking en Grootstedenbeleid.

16.00u: De concluderende blik

Jonas Van Der Slycken (geboren bij 354,93 ppm CO2) is econoom, schrijver en opiniemaker. Hij is auteur van Genoeg voor iedereen’. Naar een economie die zorgt voor mens én planeet. In 2021 behaalde hij een doctoraat in de economische wetenschappen aan de Universiteit Gent, waarin hij zich verdiepte in welvaartsmaatstaven die verder kijken dan het bijzonder beperkte perspectief van het bruto binnenlands product.

De ideale man dus om de beweging en netwerk van Faire Gemeenten kritisch tegen het licht te houden en onze kleine stapjes te verbinden met het grotere geheel van een economische transformatie waar mens én natuur beter van wordt.

16.20: Blik op de toekomst

16.30u: Drink

We heffen het glas op de tweede editie van de Trefdag en praten na bij een fris glas.
De inspiratiemarkt kon een laatste keer bezocht worden.

Met dank aan

De Trefdag Faire Gemeenten 2023 was een samenwerking met Provincie West-Vlaanderen en werd ondersteund door TDC/Enabel.