Mijn gemeente behaalde de titel

Haalde jouw gemeente de titel van FairTradeGemeente binnen? Proficiat! Jouw gemeente is één van de meer dan 2.080 wereldwijde ‘Fairtrade Towns’ die zich inzet voor eerlijke en duurzame handel, en één van de 200 FairTradeGemeenten in Vlaanderen.

De titel is behaald, wat nu?

Heeft jouw gemeente de titel al 2, 5, 10 of zelfs 18 jaar? Dan willen jullie eerst en vooral bedanken voor de blijvende inzet voor eerlijke handel door lokaal, ecologisch en fair te denken én te doen. Maar wat nu?

• Vanaf 2023 betaal je jaarlijks een bijdrage van 250 euro. Hiermee draag je als FairTradeGemeente bij aan de uitbouw van het netwerk van Faire Gemeenten. En heb je doorheen het jaar toegang tot heel wat activiteiten en dienstverlening.
  • Tweejaarlijks bevestigt jouw gemeente haar engagement voor eerlijke handel via de Fair-O-Meter (zie hieronder).
  • Op onze website plaatsen we doorheen het jaar steeds nieuwe acties en inspiratie voor de gemeenten om te blijven inzetten op de 6 criteria en om jezelf uit te dagen om verder te gaan in het next level.
  • In onze inspiratiegids bundelen we tal van acties van verschillende gemeenten, inspiratie voor jouw eigen gemeente verzekerd! Staat een bepaalde actie van jouw gemeente er niet in? Geef een seintje aan info@fairtradegemeenten.be, en we vullen het graag toe!
  • Voor gemeenten met extra capaciteit en ambitie voegden we het hoofdstukje ‘next level‘ toe aan de 6 criteria. Daar vind je meer info over eerlijk textiel, fair ICT, duurzaam bankieren, share-repair-herwin acties … (de next-level acties behoren niet tot de verplichte 6 criteria).

Elk jaar zijn er drie grote momenten waar we de gemeenten oproepen om hun engagement voor de campagne in de kijker te zetten: in mei tijdens De Faire Ronde op de World Fair Trade Day, in oktober tijdens de Week van de Fair Trade en in november-december met het Food.Film.Fest. Wij voorzien alvast voor deze momenten ready-made communicatiemateriaal, toolkits en draaiboeken voor alle titeldragende gemeenten. Maar bekijk gerust ook eens onze communicatietips van criterium 4 op welke momenten jullie nog kunnen communiceren en acties organiseren.

Dankzij de ondertussen 200 FairTradeGemeenten in België blijft de campagne levendig en krijgt eerlijke handel een steeds groter draagvlak in Vlaanderen. Fairtrade breekt uit haar niche, dat is een feit. Dat blijkt onder andere uit de studie van Fairtrade Belgium, zij zagen het volume van Fairtrade gelabelde producten dat in België werd verkocht in 2019 met maar liefst 41% stijgen.

Herbevestig de titel via de Fair-O-Meter

Om de titel van FairTradeGemeente waardig te blijven, vragen we om tweejaarlijks de titel te herbevestigen. Dat gebeurt sinds 2019 via de Fair-O-Meter. Hierin bevestig je de engagementen die de gemeente ondernam voor de 6 criteria. Het is een handig instrument om het gemeentelijk engagement op vlak van eerlijke handel te meten. Heb je ambitie om meer te doen rond eerlijke handel? Dan kunnen wij dit alleen maar toejuichen. In de Fair-O-Meter kan je hier ook over rapporteren in het extra hoofdstuk ‘next level’.

Alle info over de Fair-O-Meter vind je op www.fairometer.be. Tussen oktober 2022 en 22 januari 2023 vullen de gemeenten een nieuwe Fair-O-Meter in. Vanaf februari 2023 vind je de nieuwe gemeenteresulaten online.

Timing Fair-O-Meter 2022