Behaal de titel van ‘FairTradeGemeente’

Wil jouw gemeente ook gaan voor de titel ‘FairTradeGemeente’? Fantastisch! Wereldwijd tellen we reeds meer dan 2.080 Fair Trade Towns: allemaal gemeentebesturen en lokale actoren die samen aan de slag gaan rond eerlijke en duurzame handel door lokaal, ecologisch en fair te denken én te doen. De inspanningen van een gemeente zijn een krachtige hefboom om de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties te behalen, ook eerlijke en duurzame handel, productie en consumptie maken daar een deel van uit.

HOE BEHAAL JE DE TITEL?

Om de titel te behalen moet de gemeente voldoen aan 6 criteria. Van zodra de 6 criteria zijn behaald, sleept de gemeente de titel in de wacht tijdens een officiële ceremonie. In dit dossier titelaanvraag vind je alle informatie die we nodig hebben van de gemeente om de titel te kunnen toekennen:

• Criterium 1: een geëngageerd gemeentebestuur
  • Criterium 2: winkels en horeca die fairtradeproducten aanbieden en hieromtrent communiceren
  • Criterium 3: Scholen, bedrijven en organisaties (jeugdbeweging, sportclub,…) die mee hun schouders zetten onder de campagne
  • Criterium 4: communicatie en media
  • Criterium 5: een trekkersgroep die het kloppende hart is van de campagne
  • Criterium 6: de campagne steunt de boeren wereldwijd, daarom zetten we ook in op lokale en duurzame voeding

Heeft jouw gemeente beslist om de kans te wagen? Neem dan contact op met de coördinator van de campagne FairTradeGemeente via info@fairtradegemeenten.be, we bezorgen jullie dan alle nodige informatie en uiteraard helpen we jullie mee op weg naar de titel. Indien je beslist om te gaan voor de titel, dan is er geen tijdslimiet om deze titel te behalen. Sommige gemeenten voltooien de 6 criteria in enkele maanden, anderen pas na 2 jaar. Elke gemeente heeft z’n eigen dynamiek en capaciteiten, we stemmen graag onze campagne daarop af om iedereen een kans te geven.

Nuttige info: