5. HOE BETREK JE JONGEREN BIJ JE FAIRE GEMEENTE?

Voor wie?
Iedereen die jong van hart is
en gelooft in de kracht van jongeren om de wereld eerlijker en duurzamer te maken.

Jongeren worden vandaag overladen door allerhande uitdagingen, crisissen en thema’s. Veel tijd om zich te vervelen is er niet gezien de vele events die als paddenstoelen uit de grond schieten. Het is dan ook niet te verwonderen dat FOMO, de angst om iets te missen, een ingeburgerd begrip is geworden. Maar hoe kan je als Faire Gemeente jongeren ervan overtuigen dat ze de trein van Lokale, Ecologische en Faire handel niet mogen missen? Hoe kan je jongeren en jeugdorganisaties betrekken bij het lokale faire beleid en welke LEF- acties kunnen hun interesse hopelijk (blijven) prikkelen?

Twee avontuurlijke acties en een expert in beleidsparticipatie om je te inspireren:

1. Youth Ambassadors Programma
Faire Gemeente startte in 2024 een Youth Ambassador Programma. We zochten Jongeren met LEF die zich een jaar lang engageren voor de beweging. Acht jongeren uit zeven verschillende Faire Gemeenten stoomden zich klaar om mee te werken aan een rechtvaardige en duurzame wereld. In verschillende samenkomsten breiden ze hun kennis uit over eerlijke handel, ecologisch en duurzaam produceren en consumeren, klimaat- en genderongelijkheid, fair fashion, dekolonisatie en ervaren ze de impact van het netwerk van Fair Trade Towns.
Goed voorbereid gaan ze in september 2024 op ‘praktijksafari’ naar Zuid-Afrika waar ze ervaringen uitwisselen met gelijkgestemde Zuid-Afrikaanse jongeren. Samen bezoeken ze fairtrade en ecologische projecten en organisaties en wonen ze de Internationale Fair Trade Towns Conferentie in Drakenstein bij.

Kom luisteren naar hun avonturen en hoe dit programma hun kijk op de wereld al dan niet heeft veranderd.

2. Jongerenuitwisseling Bornem-Nquthu
Faire Gemeente Bornem en Nquthu in Zuid-Afrika hebben een samenwerkingsverband sinds 2008. In hun nieuwe project willen zij inzetten op duurzame landbouw en Fairtrade in beide gemeenten. Door uitwisseling over deze verschillende thema’s willen zij van elkaar leren en elkaar helpen om de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen te behalen.
Bornem heeft in 2024 een groep jongeren gezocht en gevonden, die mee willen bouwen aan een duurzaam Bornem. Doel van deze groep is om de eigen gemeente te leren kennen om daarna het gezichtsveld uit te breiden naar de rest van de wereld. Ze startten lokaal maar gingen mondiaal. De geselecteerde jongeren gingen op zoek naar duurzame landbouw en Fairtrade in Bornem en België. En plaatsten dit later in een internationaal perspectief tijdens een uitwisseling van 2 weken met jongeren uit onze partnergemeente Nquthu.

3. Bataljong
Waar houd je rekening mee als je jongeren wil betrekken bij je actie, project of beweging? Gitte Catoir, medewerker beleidsparticipatie bij Bataljong, breekt een lans voor meer jongeren aan het stuur. Ook bij de uitbouw van je Faire Gemeente werking.
Bataljong verbindt en inspireert voorvechters van sterk beleid voor jonge inwoners.
Als ledenorganisatie van steden en gemeenten gaan ze vol voor sterk beleid voor jonge inwoners. Ze verbinden en inspireren jeugdraders, jeugdambtenaren en schepenen van jeugd om hier samen werk van te maken. En natuurlijk zijn ze voorstander van een eerlijkere en duurzame samenleving voor die kinderen en jongeren waar ze elke dag weer voor gaan!