9. SAMENWERKEN MET SCHOLEN

Voor wie?
Voor vrijwilligers en medewerkers van Faire Gemeenten die de samenwerking met scholen op hun grondgebied naar een hoger niveau willen tillen.
Maar ook voor leerkrachten, leerlingen, studenten en directies die van zijn onderwijsinstelling een faire en duurzame plek wil maken.

Kinderen en jongeren zijn de toekomst. Ook wat betreft een eerlijke en duurzame omgang met onze aarde en al zijn bewoners. En waar vind je deze groepen? Jawel op school!

Dé sleutel voor een succesvolle Faire Gemeente is samenwerken. En scholen zijn ideale partners om de kennis over en de betrokkenheid met eerlijke en duurzame handel en consumptie te vergroten bij kinderen en jongeren en om hen te activeren tot een meer duurzame levenshouding.

Maar hoe werk je samen met scholen en leerkrachten die al duizend-en-één thema’s op hun bord hebben? Hoe ondersteun je leerkrachten om de thema’s van Faire Gemeente mee op te nemen in de leerplannen? En welke acties slaan aan bij een publiek van kinderen, tieners en jongvolwassenen?

Twee inspirerende invalshoeken:

1. In alle Vlaamse scholen een gezond en duurzaam voedingsbeleid
Dat is de ambitie van GoodFood@School van Rikolto. Veel scholen missen momenteel echter de kennis en middelen om gezonde maaltijden aan te bieden. Maar ook duurzame voedselproductie en -consumptie komen vaak op de achtergrond bij schoolmaaltijden, wat bijdraagt aan milieu-impact en klimaatverandering. Een gebrek aan wetgevende stimulansen voor een duurzaam en gezond voedselaanbod op school, zorgt vaak voor een enge focus op prijs. Scholen hebben een beperkt budget, waardoor duurzaamheid niet altijd een prioriteit is. Nochtans gaan goed eten en duurzaamheid hand in hand.

Hoe past dit programma binnen de engagementen en doelstellingen van jouw Faire Gemeente? Hoe krijg je de scholen in jouw gemeente hiervoor warm? En welke ondersteuning kan je verwachten van Rikolto? Femke Van Vaerenbergh,  GoodFood@School medewerker bij Rikolto, helpt je op weg.

2. De scholenwerking van Oxfam België
Oxfam heeft heel wat ervaring en expertise bij het enthousiasmeren en ondersteunen van scholen, leerkrachten én hun leerlingen rond eerlijke handel en actief burgerschap. Zo organiseert Oxfam elk jaar de scholenactie tijdens de Week van de Fair Trade. En Oxfam-wereldwinkels op school zijn intussen ook geen ongekend verschijnsel meer.

Hans Canters, scholenverantwoordelijke voor Oxfam België, laat je kennismaken met het aanbod en toont je voorbeelden van geslaagde samenwerkingen in andere Faire Gemeenten. Staat ook op het programma: tips hoe je scholen kan motiveren om partner te worden in een Faire Gemeente werking en hoe de thema’s waar we mee bezig zijn ingepast kunnen worden in de leerplandoelstellingen.

Laat je inspireren en enthousiasmeer vervolgens de scholen in jouw Faire Gemeente!