1. Hoe maak je jongeren warm voor de werking van Faire Gemeente?

Jongeren worden vandaag overladen door allerhande uitdagingen, crisissen en thema’s. Veel tijd om zich te vervelen is er niet gezien de vele events die als paddenstoelen uit de grond schieten. Het is dan ook niet te verwonderen dat FOMO, de angst om iets te missen, een ingeburgerd begrip is geworden. Maar hoe kan je als Faire Gemeente jongeren ervan overtuigen dat ze de trein van Lokale, Ecologische en Faire handel niet mogen missen? Hoe kan je jongeren en jeugdorganisaties betrekken bij het lokale faire beleid en welke LEF- acties kunnen hun interesse hopelijk (blijven) prikkelen?

Klik hier voor de opname van de sessie.

Wat is nu dé beste manier om jongeren te bereiken en te betrekken bij je Faire Gemeente? Een beste manier is er niet, wel zijn er heel wat creatieve voorbeelden om dit doel te bereiken.

Mira Van Damme, expert mondiaal beleid, vertelt je hoe ze dit in Brugge doen. Brugge organiseerde al enkele uitdagende en leuke events om o.a. de plaatselijke jeugdbewegingen te betrekken. Zo creëerde ze tijdens de Week van de Fair Trade een levensgroot ‘Wie is het?’-spel in een fair trade jasje en een heuse live kookbattle tussen jeugdbewegingen.

Klik hier voor de presentatie.

Globelink, ‘de stem van de jongeren’ zoals ze zichzelf noemen, is een erkende landelijke jeugddienst die samen met jongeren projecten op poten zet vanuit een mondiale en duurzame invalshoek. Jongeren zijn hun belangrijkste partners en ook Faire Gemeenten zouden dit partnerschap niet mogen onderschatten.

Dat weet Fien Morren, coördinator lokale projecten bij Globelink, als geen ander. Zij staat in deze functie heel dicht bij jongeren en weet dus wat er leeft bij hen. Daarnaast vertegenwoordigt zij als jeugdadviseur bij de Vlaamse Jeugdraad hun belangen bij de beleidsmakers.

Klik hier voor de presentatie.