2. Meebouwen aan een lokaal, ecologische en fair lokaal beleid

Een Faire Gemeente engageert zich voor 6 criteria. Maar soms liggen de theorie en de praktijk ver uit elkaar. Ook de goede voornemens van het lokale beleid van een Faire Gemeente worden soms niet gerealiseerd. Het lokale beleid wijst naar de Trekkersgroep, de Trekkersgroep wijst naar het lokale beleid.

Nochtans is een goede samenwerking tussen lokaal beleid en burgers dé sleutel tot succes van een Faire Gemeente. Burgers worden actief betrokken in de werking van een Faire Gemeente en er wordt een brug geslagen tussen beleid en bevolking. Teamwork makes the dream work.

Hoe kan je als burger wegen op het lokale beleid van je gemeente in aanloop van de verkiezingen? En hoe kan je ervoor zorgen dat het engagement van je gemeente voor Faire Gemeente blijft, ook met een nieuw bestuur?

Partner 11.11.11 schetst je de weg die je lokaal bestuur doorloopt voor, tijdens en na de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2024 en heeft alvast enkele ideeën hoe je met behulp van, bijvoorbeeld, een memorandum, inspirerende activiteiten of acties de (huidige of nieuwe) lokale mandatarissen kan ondersteunen en mobiliseren bij hun engagement als Faire Gemeente.

Gwen Vandebosch, medewerker Netwerken en Projecten bij 11.11.11, neemt je mee in het komende verkiezingsjaar.

Klik hier voor de presentatie.

Jonathan Janssens is sinds 2017 projectcoördinator van Gent Fair Trade. Gent Fair Trade werkt samen met het stadsbestuur aan een eerlijk aankoopbeleid, zijn lid van de Gentse Voedselraad en organiseren het jaarlijkse Fair Fashion Fest. Jonathan weet als geen ander dat meewerken aan een gedragen fair beleid een proces is van vallen en opstaan en dat elke nieuwe coalitie andere prioriteiten heeft. Maar hoe hou je oude én nieuwe mandatarissen bij de Faire les? Jonathan getuigt over zijn horten en stoten, floppers en toppers.

Klik hier voor de presentatie.