4. Hoe doen ze het in het buitenland?

Anno 2023 telt Vlaanderen 194 Faire Gemeenten en 3 Faire Provincies. In Brussel en Wallonië zijn ze met 45. Maar weet dat we deel uitmaken van een internationaal netwerk met meer dan 2.226 Fair Trade Towns verspreid over de hele wereld.

Vijf kerndoelen (onze eerste vijf criteria) worden gedeeld over heel de wereld. In België hebben we een zesde criterium (lokale en duurzame voeding) toegevoegd. Voorts bouwt elk land hierrond zijn eigen nationale campagne en acties uit en werkt hiervoor samen met fairtradeorganisaties, beleidsactoren, scholen en universiteiten, sociaal-culturele verenigingen en bedrijven.

Natuurlijk valt er ook te leren uit de campagnes en acties van andere landen.

Sinds 2006 komt de internationale Fair Trade Towns-gemeenschap bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Een Trefdag in het groot dus.

In september 2023 nemen 9 medewerkers en vrijwilligers van Vlaamse Faire Gemeenten deel aan de International Fair Trade Towns Conference in Zwitserland. Ze sprokkelen er nieuwe en interessante ideeën en acties en delen hun ervaringen graag met jou. Zijn alvast van de partij: An Willems (vrijwilliger Turnhout), Veerle van Vreckem (ambtenaar Halle), Mira van Damme (ambtenaar Brugge), Sien Van Boven (vrijwilliger De Pinte) en Lieve Van Lancker (burgemeester De Pinte).

Klik hier voor de presentatie.

In Nederland bestaat er ook een levendige  gemeenschap van Fairtrade Gemeenten. Het is nog een echte grassroots beweging die getrokken wordt door meer dan 800 betrokken vrijwilligers.

Karin Van Breda, campagnecoördinator Fairtrade Gemeente Nederland, vertelt hoe zij de campagne vorm geven en wat de grote uitdagingen zijn voor de Nederlandse campagne.

Klik hier voor de presentatie.