5. De Faire Ronde: hét event om alle partners van de Faire Gemeente in de schijnwerpers te zetten

Jouw gemeente is pas echt een Faire Gemeente met een A-score als niet alleen het lokale beleid maar ook de lokale winkels, horeca, bedrijven en organisaties achter het Faire Gemeente-verhaal staan. Hoe je hen informeert, sensibiliseert én activeert om voluit voor lokaal, ecologisch en fair handelen, produceren en consumeren te gaan kan je o.a. nalezen in onze Inspiratiegids.

En hoe kan je hen voor hun engagementen belonen én tegelijkertijd de inwoners van hun engagement op de hoogte brengen? Heel simpel: door De Faire Ronde te organiseren, een wandel- of fietstocht langs Lokale, Ecologische en Faire locaties, waar proevertjes klaar staan, je uitgedaagd wordt door een quizvraag, je een rondleiding krijgt of een woordje uitleg…

40 pionierende Faire Gemeenten gingen de uitdaging aan en organiseerden op 13 mei 2023 een eerste editie van hun Faire Ronde. Doet jouw Faire Gemeente op zaterdag 11 mei 2024 ook mee?

Klik hier voor de opname van de sessie.

Als Junior Consultant bij Faire Gemeenten werkte Hanneleen Schollen 4 maanden rond De Faire Ronde. Ze vertelt meer over het doel van deze lokale actie met nationale uitstraling en over de ondersteuning die je als Faire Gemeente van ons krijgt als jouw  gemeente een eigen Faire Ronde wil  organiseren in 2024.

Hanneleen kent het reilen en het zeilen van De Faire Ronde goed en evalueerde de actie met input van meer dan 100 deelnemende burgers, locaties met LEF, organiserende ambtenaren en trekkersgroepen. Aan Faire Gemeenten die al deelnamen, kan zij dus verbetersuggesties geven.

Klik hier voor de presentatie.

Een van de 40 pionierende Faire Gemeenten die besloot een Faire Ronde te organiseren is Oostkamp in West-Vlaanderen. Daar werd een fietstocht langs 8 faire locaties uitgestippeld, waaronder het Kruimelcafé waar elke dinsdagavond hongerigen gevoed worden met gerechten gemaakt uit voedselresten. Op elke locatie kreeg je iets (h)eerlijks aangeboden en kon je een volksspel spelen.

Hannes De Caluwe, medewerker Team Warme Gemeente, vertelt je over hoe ze de organisatie en promotie hebben aangepakt.

Klik hier voor de presentatie.

In Halle in de provincie Vlaams Brabant, sprongen ze enthousiast op de kar om een Faire Ronde te organiseren. 16 locaties met LEF zette de deuren wagenwijd open. Allen zijn partners in de lokale campagne van Faire Gemeente en bieden dus minstens 2 producten aan die volgens de internationale fairtradeprincipes zijn geproduceerd. Ze werkten een slim systeem uit om de deelnemers, waaronder gezinnen met kinderen, langs zoveel mogelijk locaties te loodsen.

Veerle Vanvreckem, medewerker Dienst Gelijke Kansen, geeft al heel wat jaren Faire Gemeente Halle handen en voeten. Ze werkt hiervoor samen met tal van organisaties én collega’s uit andere diensten. Een ervaren collega dus die je zeker kan inspireren.