6. Samenwerken met scholen

Kinderen en jongeren zijn de toekomst. Ook wat betreft een eerlijke en duurzame omgang met onze aarde en al zijn bewoners. En waar vind je deze groepen? Jawel op school!

Dé sleutel voor een succesvolle Faire Gemeente is samenwerken en scholen zijn ideale partners om de kennis over en de betrokkenheid met eerlijke en duurzame handel en consumptie te vergroten bij kinderen en jongeren en om hen te activeren tot een meer duurzame levenshouding.

Maar hoe werk je samen met scholen en leerkrachten die al duizend-en-één thema’s op hun bord hebben? Hoe ondersteun je hen om de thema’s van Faire Gemeente mee op te nemen in hun leerplannen? En welke acties slaan aan bij een publiek van kinderen, tieners en jongvolwassenen?

Een manier om scholen te betrekken is via de scholenwerking van Oxfam België. Oxfam heeft heel wat ervaring en expertise bij het enthousiasmeren en ondersteunen van scholen,  leerkrachten én hun leerlingen rond eerlijke handel en actief burgerschap. Zo organiseert Oxfam elk jaar de scholenactie tijdens De week van de Fair Trade. En Oxfam-wereldwinkels op school zijn intussen ook geen ongekend verschijnsel meer.

Hans Canters, scholenverantwoordelijke voor Oxfam België, laat je kennismaken met het aanbod, waaronder het inleefspel ‘Fair Enough’ en het inleefatelier  ‘Mondiapolis’ en nog veel meer. Laat je inspireren en inspireer vervolgens de scholen in jouw Faire Gemeente!

Klik hier voor de presentatie.

In Faire Gemeente Knokke-Heist, die dit jaar 13 jaar hun titel vieren, werken ze al langer samen met de scholen in hun gemeente. Hoe ze dat doen, welke drempels ze hebben moeten overwinnen en  hun succesverhalen zijn, hoor je van een ervaringsdeskundige.

Dennis Monbaliu is al vele jaren verantwoordelijk voor de dienst Dienst Klimaat, Milieu en Natuur in de kustgemeente.

Klik hier voor de presentatie.