8. Delen is het nieuwe hebben

Faire Gemeenten zijn zich bewust van de link tussen eerlijke handel, sociale rechtvaardigheid en ecologische duurzaamheid als het over onze voeding gaat.

Maar ook op andere terreinen kan een lokaal beleid en haar burgers bakens verzetten door hun consumptie te verminderen en/of te veranderen. Bewust consumeren en produceren, repair, share en hergebruik helpen immers onszelf én onze planeet vooruit.

Deze concrete blik kadert in het ‘next level’, waarbij we Faire Gemeenten stimuleren om naast de 6 (voedings-) criteria verdere stappen te zetten om van eerlijke handel en bewust consumeren de norm te maken. Denk aan thema’s fair ICT, ethisch bankieren, share, repair en hergebruik, duurzaam textiel en werkkledij, faire natuursteen, faire bloemen, …

De Transformisten is een organisatie die van sufficiëntie, de economie van ‘genoeg’, haar missie heeft gemaakt. Ze promoten het  hergebruiken, herstellen en delen van spullen. Zij stellen overconsumptie in vraag en kiezen voor een samenleving waarin economische groei niet langer een doel op zich is. Welzijn voor mens en natuur moet centraal staan, een doel waar ook Faire Gemeente naar streeft.

Katrien Voet is inhoudelijk medewerker en inspirator bij De Transformisten. Als ondernemende netwerker en ervaren projectmanager deelt zij graag haar expertise met jou. Verwacht je aan een co-creatieve tafel met heel wat tips en tricks hoe je faire deelinitiatieven opstart in je gemeente gelardeerd met enkele concrete voorbeelden.

Klik hier voor de presentatie.

In Faire Gemeente Merelbeke organiseren ze al een paar jaar het ‘Fair Share Repair Festival‘. Op de tweede zaterdag van juni tovert ‘Niets gaat verloren’ het Kerkplein van Merelbeke Centrum om naar een gezinsvriendelijk festival met heel wat activiteiten die (h)eerlijke handel, korte keten en hergebruik promoten.

Hanne Vindevogel, klimaatcoördinator en lid van de Trekkersgroep, vertelt je meer hoe ze het festival inplannen in hun lokale faire beleid, wat het doel en de resultaten zijn en met wie ze samenwerken om het event te doen slagen.

Klik hier voor de presentatie.