9. Duurzaam bankieren

Er is veel geld in omloop in de wereld. Maar niet al dat geld wordt geïnvesteerd in eerlijke handel, integendeel: een groot deel van de investeringen zijn gefocust op het maken van winsten en vergeten daarbij milieu- en mensenrechten. Maar het is ook mogelijk om geld op een duurzame manier te benutten: geld in omloop kan gebruikt worden om mens en milieu op een positieve manier te ondersteunen door ethisch, transparant en democratisch te bankieren

Ook in een Faire Gemeente gaat er veel geld rond. Daarom is het belangrijk dat ook een Faire Gemeente kritisch kijkt naar hoe hun geld beheerd wordt, welke impact dit heeft en hoe een lokaal beleid, maar ook organisaties en burgers, hun bankproducten kunnen verduurzamen.

Deze concrete blik kadert in het ‘next level’, waarbij we Faire Gemeenten stimuleren om naast de 6 (voedsel-) criteria verdere stappen te zetten om eerlijke handel en bewust consumeren de norm te maken. Denk aan thema’s en producten als ICT, bankieren, share, repair en hergebruik, textiel en werkkledij, natuursteen, bloemen, …

Vandaag bepaalt een handjevol aandeelhouders van de grootbanken achter de schermen de spelregels van het bankieren: om snel veel winst te maken, offeren ze heel wat milieu – en mensenrechten op. Dat kan anders volgend FairFin: eerlijker, transparanter en democratischer.
Om de spelregels van onderuit te veranderen voert FairFin onderzoek en campagnes. Ze informeren en sensibiliseren zowel burgers, organisaties als lokale besturen over hoe ze duurzamer, ethischer en eerlijker kunnen bankieren.

Jozef Vandermeulen is medewerker en onderzoeker bij FairFin. Hij toont je zonder omwegen de weg naar een eerlijker financieel systeem.

Klik hier voor een brochure over ‘Duurzaam bankieren voor gemeenten en steden’.

Forum Ethibel bevordert transparantie, sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid in de financiële markten, het bedrijfsleven en de (sociale) economie. Ze zijn expert in het bieden van verificatiediensten en advies. Zo helpt Forum Ethibel (sociale) organisaties, bedrijven én lokale besturen om meer geloofwaardige duurzame praktijken en financiering op te zetten.
Als onafhankelijke not-for-profit organisatie bepaalt Forum Ethibel mee de agenda en daagt de huidige normen voor duurzaam beleggen en duurzaam gedrag in de (sociale) economie uit.

Kenny Frederickx is sinds juli 2017 algemeen directeur van Forum Ethibel. Genoeg ervaring dus om Faire Gemeenten de weg te wijzen naar duurzaam bankieren en beleggen. Of om je tenminste toch voldoende handvatten te geven om de lokale beleidsmakers én financieel directeur van je Faire Gemeente te informeren en te activeren.

Klik hier voor de presentatie.