Helden van FairTradeGemeente aan het woord: vrijwilligster Sien uit De Pinte

“Als elke vrijwilliger een ster kreeg, werd het nooit meer donker” zei Loesje. En gelijk heeft ze. Heel wat vrijwilligers zetten hun schouders onder de campagne FairTradeGemeente. Dankzij hen wordt de boodschap van eerlijke handel verspreid in alle uithoeken van hun gemeente. Op zaterdag 5 december is het Internationale Vrijwilligersdag: hét moment om alle FairTradeGemeente vrijwilligers van harte te bedanken, en om enkele van deze bezielde vrijwilligers aan het woord te laten.

FairTradeGemeente De Pinte

Sien uit FairTradeGemeente De Pinte: “Eerlijke handel moet mainstream worden”

Gemeente De Pinte in Oost-Vlaanderen behaalde in 2009 de titel van FairTradeGemeente. Ook vrijwilligster Sien Vanboven is al jarenlang actief in de campagne. Sien nam samen met de GRIS (Gemeentelijke Raad voor Internationale Solidariteit) en vrijwilligers van de Oxfam Wereldwinkel het initiatief om FairTradeGemeente te worden. We blikken met haar terug op de voorbije jaren.

Wat is jouw motivatie om actief te zijn in de campagne FairTradeGemeente?

Sien Vanboven: “20 jaar geleden richtte ik mee de Oxfam Wereldwinkel op in De Pinte. Het is mijn overtuiging dat de fairtradegedachte ingang moet vinden in de brede laag van de bevolking. Sensibilisering is daarvoor heel belangrijk. En dan komt de campagne FairTradeGemeente goed van pas. De campagne sensibiliseert inwoners, maar geeft ook vorm aan het gemeentelijk beleid. Eerlijke handel moet mainstream worden. Die gedachte vormt de basis van mijn vrijwilligerswerk. Er is nog te veel ongelijkheid. Ik zet mij in voor een economie die duurzaam is en goed voor mens en milieu, ook al is de weg nog lang.”

Wat vind je de strafste verwezenlijking van de voorbije jaren?

Sien: “De voorbije 10 jaar hebben zowel de Oxfam Wereldwinkel als de fairtradegedachte ingang gevonden in onze gemeente. Een betekenisvolle activiteit in de Pinte is onze jaarlijkse ‘Dag van het Wereldpark’. Op die dag brengen we inwoners in contact met mondiale thema’s. Ook de grote cadeaubeurs die we samen met de Oxfam Wereldwinkel organiseren is een mooie verwezenlijking, dan bieden we inwoners een ruim assortiment eerlijke geschenken aan.”

Vrijwilligster Sien (links) uit FairTradeGemeente De Pinte

Heb je fair trade zien evolueren doorheen de jaren?

Sien: “We hebben fair trade zeker zien evolueren. In de campagne FairTradeGemeente werkten we de voorbije 10 jaar samen met gemeentediensten, horeca, lokale handelaars, culturele verenigingen, scholen,… Ondertussen zijn er al veel meer mensen en initiatieven die er spontaan aan denken om fair trade te betrekken in wat ze doen, én om aandacht te geven aan duurzaamheid en het lokale aspect.”

“Zo hebben we in samenwerking met de LEM-raad (Adviesraad voor lokale economie en middenstand) het ‘Koop lokaal en koop fair trade’ initiatief kunnen uitrollen, weer een extra groep handelaars die we hebben kunnen aanspreken en die enthousiast zijn.”

Waar willen jullie in de toekomst graag nog aan werken binnen de campagne FairTradeGemeente?

“Sien: We willen onze realisaties zoveel mogelijk behouden en verder uitbouwen, de koppeling tussen fair trade en lokaal verder uitdiepen, en de horeca en handelaars blijven betrekken. Daarenboven trachten we ook andere eerlijke productcategorieën zoals textiel, bloemen, schoonheidsproducten,… in de kijker te zetten. En ook de jeugd willen we graag nog meer betrekken!”

Heb je nog een leuke anekdote om mee af te sluiten?

Sien: “Ieder jaar kiest de gemeente De Pinte de vrijwilliger van het jaar. In 2019 mocht onze FairTradeGemeente trekkersgroep deze prijs in ontvangst nemen. Dat kon echt wel tellen als waardering voor onze inzet!”

Bedankt voor je engagement Sien!

Lees hier het verhaal van vrijwilliger Lieven uit het West-Vlaamse Anzegem en van vrijwilliger Luk uit de gemeente Affligem in de provincie Vlaams-Brabant.