Internationale Fair Trade Towns beweging vraagt hulp voor Beiroet

FairTradeGemeente maakt deel uit van de internationale Fair Trade Towns campagne. Ook Libanon, recent opgeschrikt door een verwoestende explosie, telt 9 Fair Trade Towns. Het Fair Trade Centre en Fair Trade Towns International roepen de fairtradebeweging op om steun en solidariteit te tonen voor Libanon.

Fair Trade Towns internationale bijeenkomst in Libanon (2016)

Beiroet opgeschrikt door ontploffing

Op dinsdag 4 augustus 2020 vond er in de haven van Beiroet (Libanon) een catastrofale explosie plaats. Dit dichtbevolkte gebied, de historische wijken en de toeristische trekpleisters werden zwaar getroffen. In slechts enkele seconden werd de stad volledig verwoest. Meer dan 180 mensen kwamen om het leven, tientallen worden nog steeds vermist, en ongeveer 6.000 mensen raakten gewond. Meer dan een kwart miljoen mensen raakten dakloos. De ontploffing was nog een extra crisis bovenop de crisissen die het land al kent: Libanon wordt bevolkt door een groot aantal Syrische vluchtelingen die op de vlucht zijn voor de oorlog, ook de COVID-19 pandemie treft het land, en er is politieke onrust na de ineenstorting van de Libanese munt.

Baskinta Fair Citizen burgerinitiatief

Na de ongekende explosie hebben meer dan 40 vrijwilligers gereageerd op de oproep van de Baskinta Baytouna Organization om solidariteit te tonen voor de inwoners. Het ‘Fair Citizen Initiative’ werd gelanceerd om de inwoners van de volgende hulp te voorzien:

• Tijdelijk onderdak voor 20 gezinnen tot aan de renovatie van hun huis.
  • Voedselpakketten, hygiëne- en medicijnkits voor kwetsbare gezinnen.
  • Samenwerkingen met arbeiders werden opgezet (timmerlieden, smeden, glaswerkers, enz.) om alle nodige materialen te voorzien voor de renovatie en/of het onderhoud van de getroffen woningen/bedrijven.
  • Financiële steun voor kleine bedrijven die getroffen zijn door de explosie.
Beirut explosie (copyright Freimut Bahlo)

Solidariteit van de internationale Fair Trade Towns beweging

Met 9 ‘FairTradeGemeenten’ maakt Libanon deel uit van de International Fair Trade Towns beweging. In 2016 verwelkomde Libanon alle FairTradeGemeenten uit de wereld tijdens de International Fair Trade Towns Conference. The Fig Tree (’s werelds eerste internationale Fair Trade Centre, opgericht in de allereerste Fair Trade Town Garstang in het Verenigd Koninkrijk) roept op tot solidariteit. Samen met de Internationale Fair Trade Towns organisatie, de organisatie Baskinta Baytouna en de Libanese Fair Trade Town Baskinta vragen ze met een fondsenwervingscampagne om hulp en solidariteit.

Hun doel is om 30.000 pond op te halen om de Libanese bevolking en de meest kwetsbare slachtoffers broodnodige hulp te bieden. Vanuit FairTradeGemeente Vlaanderen, dat deel uitmaakt van de internationale Fair Trade Towns gemeenschap, roepen we mee op tot solidariteit.

Bruce Crowther, oprichter van FIG Tree doet een oproep: “Als oprichter en directeur van FIG Tree zal ik nooit de warme gastvrijheid en vrijgevigheid vergeten die ik heb ontvangen van de geweldige mensen die ik in Libanon heb ontmoet tijdens mijn bezoek aan de Fair Trade Towns conferentie in 2016. Ik doe een beroep op de internationale gemeenschap en in het bijzonder op Fair Trade Towns over de hele wereld om de steun te verlenen die nodig is om Beiroet en Libanon weer op de been te helpen.”

Hoe kan je als sympathisant of gemeente ondersteunen?

Ontdek hier hoe je als sympathisant of als FairTradeGemeente mee kan ondersteunen: http://fairtradecentre.org/beirut-appeal/ Met jouw kleine of grote bijdrage help je bij het voorzien van voedselpakketten, een tijdelijk onderkomen voor gezinnen met de nodige basisbenodigdheden, of voor de wederopbouw van huizen en winkels. Alle donaties kunnen worden gedaan via FIG Tree (donaties dienen worden toegewezen aan het fonds ‘Beirut Appeal’).