Malmö volgt Gent op als Europese stad van eerlijke handel

Heel wat steden en gemeenten in Europa zetten in op eerlijke en duurzame handel. Tweejaarlijks wordt de ‘EU Cities for Fair and Ethical Trade Award’ uitgereikt aan de stad die mooie inspanningen levert voor meer eerlijke handel. In 2018 viel de Belgische stad Gent in de prijzen. Op 16 oktober gaven zij de titel door aan de nieuwe winnaar: de Zweedse stad Malmö!

Wat is de ‘EU Cities for Fair and Ethical Trade Award’?

Deze award is een initiatief van de Europese Commissie en beloont lokale besturen in Europa die koploper zijn in eerlijke handel. Want steden en hun burgers zijn de drijvende kracht achter een veranderend duurzaam consumptie- en productiepatroon. Zij kunnen mee hun stempel drukken op handel dat milieu en mens centraal stelt. De award wil het engagement van de steden erkennen en draagt bij aan de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling, met name SDG12 ‘verantwoorde consumptie en productie’.

In 2018 werd de titel voor de eerste keer uitgereikt, en die prijs ging meteen naar een Belgische stad én FairTradeGemeente: Gent! Zij worden in 2021 opgevolgd door de Zweedse stad Malmö.

Eerlijke handel in Malmö

De EU-commissaris voor handel, Valdis Dombrovskis, kondigde de winnende stad op 16 oktober aan via een livestream event in Gent (herbekijk het event hier). Malmö haalde het van de andere geselecteerde kandidaten, en kreeg erkenning voor haar ‘holistische benadering en integratie van eerlijke handel binnen het maatschappelijke middenveld, bedrijven en naar consumenten toe’, daarenboven werd hun innovatief beleid en toekomstgerichte strategie geprezen.

De stad Malmö heeft laten zien dat ze nieuwe uitdagingen wil aanpakken: waaronder circulaire economie, mensenrechten, en “making it easy for everyone in the city to do the right thing”, wat het motto van de stad is.

Ook deze steden vielen in de prijzen

Naast de hoofdwinnaar worden er ook enkele ‘special mentions’ uitgereikt:

• Göteborg werd geprezen voor haar innovatieve aanpak om eerlijke handel te integreren in de overheidsaanbestedingen.
  • De Duitse stad Neumarkt werd geprezen voor haar maatschappelijke betrokkenheid. De stad ondersteunt lokale gemeenschappen met leerprogramma’s gericht op duurzame ontwikkeling. Daarenboven geeft de stad subsidies aan kleinschalige projecten van o.a. scholen omtrent eerlijke handel.
  • Bremen werd geprezen voor het sluiten van talloze allianties en partnerschappen binnen thema’s zoals herbruikbare verpakkingen en ‘human rights due diligence’.
  • Stuttgart werd geprezen voor haar monitoring- en impactaanpak. De stad zette een effectief, meetbaar en innovatief monitoring- en evaluatiesysteem op. Hiermee willen ze andere steden inspireren om hun SDG-aanpak te gaan monitoren voor toekomstige beleidsvorming.
  • Tot slot kreeg de Poolse stad Jelenia Góra een speciale vermelding als geëngageerde nieuwkomer.

Meer info vind je op www.trade-city-award.eu