Op 17 maart 2023 gingen we met een delegatie van vijf naar de Inspiratiedag voor (vrijwillige) medewerkers van de Fairtrade Gemeenten in Nederland. Waren van de partij: An (vrijwilliger Trekkersgroep Turnhout), Git (ambtenaar Westerlo), Hanneleen (ondersteunt De Faire Ronde), Lorena (stagiair) en Bianca De Wolf (coördinator Faire Gemeente).

We lieten ons inspireren

Er waren zo’n 100 mensen present. Het programma liet ons op diverse manieren de meerwaarde van Fairtrade ontdekken. De ochtend stond in het teken van presentaties door Karen Kammeraat voorzitter van Fairtrade Gemeente NL, Adriana Raadsen van Fairtrade Nederland, Cecile Meeuwsen van Tahoua Import en Janny Nederhof van Fairtrade Gemeente Westland. Stuk voor stuk inspirerend. De presentaties staan online op de hulpmiddelenpagina van de Nederlandse collega’s (klik hier).

Adriana nam ons mee op koffiereis naar de koffieplantages en de werknemers in Guatemala. Cecile Meeuwsen gaf ons een inkijkje wat er allemaal bij komt kijken om producten (sieraden, gifts&living producten) uit Niger te ontwerpen en importeren. Janny van Fairtrade Gemeente Westland deelde hun succesverhaal om via traineeship met jongeren te werken. De grote tip: kijk vooral waar de interesse ligt bij de jongere en speel daar op in.

Van denken naar doen!

In de middag gingen we in werkgroepjes uiteen. Er werd hard gewerkt, gediscussieerd en tips uitgewisseld. Alle groepjes gaven kort een plenaire terugkoppeling. De thema’s waren: financiering, jongeren, Global Goals, vrijwilligersbeleid en Fairtrade & verduurzaming. De aanbevelingen worden teruggekoppeld naar het bestuur. Klik hier voor de verslagen van de werkgroepen.

In Nederland ligt de werking van de Fairtrade Gemeenten zo goed als volledig in handen van vrijwilligers. De nationale werking zit vervat in een Stichting (vzw), met een bestuur van vrijwilligers en en deeltijdse coördinator. Elke titeldragende gemeente betaald 1.000 euro!  per jaar voor de ondersteuning van het netwerk. Er zijn op nationaal niveau een heel aantal werkgroepen die thema’s en ondersteuning uitwerken en teruggeven aan de plaatselijke groepen om mee verder te werken. Met de aanbevelingen van deze inspiratiedag gaan ze dan hopelijk ook van start met een werkgroep.

“Van denken naar doen! Help mee om de aanbevelingen handen en voeten te geven tot  een concreet plan. Binnenkort plaatsen we een oproep in de nieuwsbrief voor welke werkgroepen we vrijwilligers zoeken. Je komt als groepje regelmatig bij elkaar. Jullie doen onderzoek, schrijven een projectplan, maar nóg belangrijker: je doet mee in de uitvoering van jullie eigen plan! Spreekt jou dit aan? Hou dan onze nieuwsbrief met oproep in de gaten. We zijn op zoek naar aanpakkers en doeners.”

Lunch en netwerkdrink

De catering was ook zo veel als mogelijk Fairtrade, lokaal en biologisch. De soep was bereidt met de gele curry pasta van Fairtrade Original, Fairtrade rijst en Fairtrade kokosmelk. Het bier bij de drink was Fairtrade. En uiteraard ook de koffie, thee, de sappen en koekjes! Fairtrade bananen werden als middagsnack uitgedeeld. Heerlijke en eerlijke producten! De dag eindigde met een drink. Gezellig netwerken met de Nederlandse collega’s, het bestuur en het campagnebureau. En we werden als Belgische delegatie echt op handen gedragen. Hoe tof!

Verschillen & gelijkenissen tussen Vlaanderen en Nederland

• De werking in de Nederlandse Fairtrade Gemeenten rust (bijna volledig) op de schouders van de vrijwilligers. Hier geen lokale ambtenaar die de werking (mee) ondersteunt.
  • De vrijwilligers zijn meestal ook ouder. We ontmoetten op de inspiratiedag voornamelijk zestigplussers.
  • De nationale werking zit ondergebracht in een Stichting vzw), met een bestuur en een campagnebureau bestaande uit vrijwilligers. Fairtrade Nederland staat als enige NGO heel dichtbij de werking.
  • De gemeenten betalen per jaar 1.000 euro voor ondersteuning.
  • Ook de Nederlandse trekkersgroepen worstelen met de verjonging van hun lokale werking.
  • In Nederland focust de werking uitsluitend op fairtrade. Dus geen verruiming naar lokale duurzame voeding die in Vlaanderen al jaren vervat zit onder criterium 6.
  • Nederlandse collega’s zijn zeer benieuwd naar onze LEF-principes en hoe De Faire Ronde deze kan uitdragen.

Fotoalbum

Tijdens de middag heeft een fotografe mooie foto’s geschoten. Het geeft een mooi sfeerbeeld van de dag. Laat je inspireren. Het hele album met meer dan 100 honderd foto’s is hier te bekijken.