Provincie Oost-Vlaanderen organiseert webinar ‘Globaal duurzamer aankopen’ op 9 februari

Op 9 februari 2021 (11u-12u) organiseert Provincie Oost-Vlaanderen een digitale infosessie over ‘Globaal duurzamer aankopen’.

Elke overheid, elk bestuur is er op één of andere manier wel mee bezig en kan vast enkele best practices voorleggen: fair trade koffie, biologisch katoenen T-shirts, etc. Maar hoe gaan we deze dimensie van globaal duurzaam aankopen structureel verankeren in het aankoopbeleid én samen met alle besturen in Oost-Vlaanderen inzetten op méér sociaal verantwoorde ketens?

De Provincie Oost-Vlaanderen heeft alvast een antwoord op deze vraag. Want 2021 begint met de lancering van een traject voor aankopers én alle actoren betrokken bij globale ketens. Dus: misschien werk jij in een aankoopdienst, of ben jij betrokken bij het internationale beleid van je organisatie, of ben je politiek betrokken bij het bestuur? Dan ben jij welkom om samen met een groep geëngageerde deelnemers op zoek te gaan naar het antwoord op volgende vragen:

1. Wat is Globaal Duurzaam Aankopen en waarom is het één van de grote trends in duurzaam aankopen?
  2. Waarom aankoop inzetten om transparantie in globale ketens te verbeteren?
  3. Wat kunnen we vooropstellen als doelstelling en welke positieve impact kunnen we creëren in deze globale ketens?
  4. Hoe beginnen we eraan? Welke productgroepen lenen zich hier het best toe? En welke concrete clausules moeten we meenemen in de bestekken? Hoe volgen we dit op tijdens de uitvoering? Welke tools kunnen we gebruiken?

Tijdens het traject ga je ook praktisch aan de slag met het opmaken van clausules en bestekken en is er ook ruimte voor individuele begeleiding van aankopers, op maat van je eigen organisatie.

Interesse? Neem dan deel aan het webinar GLOBAAL DUURZAAM AANKOPEN op dinsdag 9 februari en kom alles te weten over deelnemen aan dit traject. Inschrijven kan via dit formulier tot 7 februari 2021.