Stand van zaken Fair-O-Meter: de resultaten zijn bekend

Aan alle vrijwilligers en ambtenaren: bedankt om jullie titel van FairTradeGemeente te herbevestigen via de Fair-O-Meter. Alle gemeenten kregen reeds hun persoonlijk rapport opgestuurd en de resultaten staan nu ook op de website.

De resultaten zijn bekend!

De voorbije maanden herbevestigden de ambtenaren en vrijwilligers hun FairTradeGemeente-titel via de Fair-O-Meter. Maar liefst 188 (92%) FairTradeGemeenten vulden deze keer de tweejaarlijkse Fair-O-Meter in en herbevestigen zo de titel van FairTradeGemeente voor 2021. Dat is een mooie stijging ten opzichte van de vorige Fair-O-Meter-editie.

In een jaar van thuiswerk, beperkte verplaatsingen en een algemene stop op het sociale leven in onze steden en gemeenten is het dan ook opmerkelijk dat de campagne niet alleen stand heeft weten te houden, maar net een heel mooi resultaat heeft neergezet. Een bewonderenswaardige prestatie dus, die in de huidige context de nodige aandacht verdient en die aantoont dat onze drang naar sociale rechtvaardigheid door geen enkel virus kan worden tenietgedaan.

Daarom ongelooflijk hard bedankt aan de geëngageerde gemeentebesturen en vooral ook aan de honderden vrijwilligers die in de vele trekkersgroepen actief zijn! We kijken alvast uit naar wat 2021 zal brengen, en we kruisen onze vingers opdat iedereen gevaccineerd zou zijn tegen de Week van de Fair Trade in oktober. Dan kunnen de honderden vrijwilligers weer op pad en kunnen ze een nog mooier resultaat neerzetten!

Met de overige FairTradeGemeenten die de titel nog niet herbevestigden wordt bekeken of de Fair-O-Meter alsnog kan worden ingevuld.

Raadpleeg de resultaten hier.

Meer info? info@fairtradegemeenten.be

Fair-O-Meter: herbevestiging van de titel FairTradeGemeente

De Fair-O-Meter is een tweejaarlijkse vragenlijst om het gemeentelijk engagement voor eerlijke handel te meten. Deze vragenlijst dient als herbevestiging van de titel FairTradeGemeente. Dankzij de Fair-O-Meter meten we de impact van alle FairTradeGemeenten in Vlaanderen en Wallonië, en zetten we samen grote stappen richting meer eerlijke en duurzame handel.