Het is zover, de nieuwe Fair-O-Meter staat online: de tool om de titel van jouw FairTradeGemeente te herbevestigen, en het engagement van jouw gemeente voor eerlijke handel te valideren.  Ontdek hieronder hoe je aan de slag gaat met de Fair-O-Meter.

WAT IS DE FAIR-O-METER?

De Fair-O-Meter is een vragenlijst om het gemeentelijk engagement voor eerlijke handel te meten. Deze vragenlijst dient als herbevestiging van de titel FairTradeGemeente. Dankzij de Fair-O-Meter meten we de impact van alle FairTradeGemeenten in Vlaanderen en Wallonië, en zetten we samen grote stappen richting meer eerlijke en duurzame handel.

HERBEVESTIG DE TITEL VAN JOUW FAIRTRADEGEMEENTE VOOR 17 JANUARI 2021

Het is weer tijd om de titel van jouw FairTradeGemeente te herbevestigen via de Fair-O-Meter vragenlijst. Het is bovendien een handig instrument om het gemeentelijk engagement op vlak van eerlijke handel te meten. Hoe je dat kan doen, ontdek je hier! De gemeenten hebben tot 17 januari 2021 de tijd om de Fair-O-Meter in te vullen.

• Via www.fairometer.be kan je de vragenlijst invullen: de verantwoordelijke ambtenaar en opgegeven vrijwilliger van de trekkersgroep ontvangen hiervoor een inlogcode voor 31 oktober 2020. Heb je na deze datum nog geen code ontvangen? Contacteer dan info@fairtradegemeenten.be.
  • Vorig jaar lanceerden we voor de eerste keer de Fair-O-Meter: op basis van de feedback van gemeenten hebben we enkele zaken aangepast en vereenvoudigd. Neem daarom zeker eerst de inleidende tekst door op www.fairometer.be.
  • De Fair-O-Meter is voortaan een tweejaarlijkse herbevestiging van de titel. In deze editie rapporteren gemeenten over het jaar 2019 en 2020.
  • Werk je met verschillende personen samen aan de vragenlijst (bv. ambtenaar + verschillende vrijwilligers van de trekkersgroep)? Of vul je de vragenlijst liever eerst offline in? Dan kan je hier een online versie van de vragenlijst downloaden (klik hier). Let op: de finale versie moet wel online ingevuld worden.

Bedankt, succes, en bij vragen één adres: info@fairtradegemeenten.be