Volg live de prijsuitreiking voor ‘eerlijkste Europese stad’ op 16 oktober

Op vrijdag 16/10 wordt opnieuw de ‘EU Cities for Fair and Ethical Trade Award’ uitgereikt. Deze prijs van de Europese Commissie beloont lokale besturen in Europa die koploper zijn in eerlijke handel. In 2018 werd de titel voor de eerste keer uitgereikt, en die prijs ging meteen naar een Belgische stad én FairTradeGemeente: Gent! Benieuwd welke steden dit jaar een kans maken op de titel, en wat zij doen rond eerlijke handel? Volg dan zeker live de prijsuitreiking mee.

Eerlijke handel in Europa

De prijs is een initiatief van de Europese Commissie om steden in de Europese Unie te eren die zich inzetten voor duurzame en eerlijke handel. Alle genomineerde steden hebben een beleid dat inzet op duurzame consumptie en productie, waarbij een eerlijke prijs voor de boer/producent centraal staat.

Volgens Dorothy Tembo, bestuurder van het International Trade Centre, is de award zeer relevant in de huidige coronapandemie: “In deze uitdagende periode waarin de hele wereld worstelt met de gevolgen van de COVID-19-pandemie, blijft het belangrijk om duurzaamheid in het middelpunt van ons werk te plaatsen. Deze prijs erkent dat de aankoopbeslissingen van consumenten in EU-steden de sleutel zijn tot het stimuleren van veranderingen voor het milieu en het levensonderhoud van mensen. Ik feliciteer alle erkende steden met hun vooruitstrevende beleid, aangezien dergelijke acties cruciaal zijn voor het bereiken van de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties – in het bijzonder SDG 12 inzake verantwoorde consumptie en productie”.

Volg live de titeluitreiking op 16 oktober

Het evaluatiecomité heeft een officiële shortlist opgesteld van de Europese steden die zijn genomineerd. Dit jaar werden Bremen (Duitsland), Gotenburg (Zweden), Malmö (Zweden), Neumarkt (Duitsland) en Stuttgart (Duitsland) genomineerd. Benieuwd welke initiatieven rond eerlijke handel zij op poten hebben gezet? Volg dan op vrijdag 16 oktober live en online de prijsuitreiking mee (van 10u30 tot 13u).

> Schrijf je hier in voor de live uitreiking >

Op de agenda:

• 10:30 – 11:00: Welkomstwoord en uiteenzetting door Valdis Dombrovskis (vicepresident van DG Trade, directoraat-generaal Handel van de Europese Commissie) en Pamela Coke-Hamilton (bestuurder International Trade Centre)
  • 11:00 – 11:25: Getuigenissen van de voormalig EU Cities Award-winnende stad Gent en de projectpartners van Gent in India
  • 11:25 – 12:00: Presentaties van de genomineerde steden
  • 12:00 – 12:15: Bekendmaking van de winnaar van het ‘EU Cities for Fair and Ethical Trade Award 2021’
  • 12:15 – 13:00: Bekendmaking van aanvullende ‘special mentions’ winnaars
Stad Gent ontvangt de titel in 2018

Winnaar vorige editie: Stad Gent

In 2018 werd deze award voor de eerste keer uitgereikt. En die prijs ging meteen naar een Belgische stad: Gent! Dertien jaar na de eerste FairTradeGemeente-titel in België haalde Gent nu ook de eerste titel van Europese hoofdstad van eerlijke handel binnen. Benieuwd wat Gent allemaal doet rond eerlijke handel, neem dan zeker een kijkje op de website van Gent Fair Trade.